vrijdag 8 oktober 2010

John Alfred Plumb

Ik ben bij mijn geboorte op 6 januari 1946 vernoemd naar een RAF piloot John Alfred Plumb, die in mei 1940 is omgekomen met zijn vliegtuig. Even wat geschiedenis: mijn vader, Herman Conradi, ontmoette op een fietstocht, die hij als 18 jarige jongeman met een vriend vanuit hun woonplaats den Haag in de zomer van 1937 ondernam naar België, een Engelsman van ongeveer dezelfde leeftijd (17-18 jaar; zie ook de aanvulling onderaan) met de naam John Alfred Plumb. Zij fietsten gezamenlijk door België, en kwamen in de Ardennen een groepje meisjes tegen, waaronder Jo Knoop, mijn moeder. Er ontstond een vriendschap tussen deze mensen, John Plumb vond mijn moeders vriendin Ina Walraven wel leuk en voor het volgende jaar (1938) was er het plan van Herman en John om weer een fietstocht te ondernemen. Die zou door Nederland gaan en via Groningen naar Duitsland.

John Alfred Plumb zat in opleiding bij de RAF op de Electrical and Wireless School in Cranwell. De fietstocht ging in de zomer van 1938 van start, maar tijdens de tocht werd John teruggeroepen wegens mobilisatie van Engeland. Groningen en Duitsland hebben ze nooit bereikt. John meldde zich aan voor de vliegopleiding en werd getraind voor de Lysander, waarvoor hij zijn vliegbrevet behaalde. Hij vloog bij het nr. 4 Squadron een "army-cooperation squadron" dat in september 1939 met de "British Expeditionary Force" naar Frankrijk werd overgeplaatst. Tijdens de inval van België, Nederland en Frankrijk in mei 1940 door de Duitsers, vloog John vanaf een vliegveld in Lille-Ronchin met zijn Lysander. We weten dat de taak van Lysander piloten van dat squadron inhield dat ze b.v. spionnen in vijandelijk gebied moesten afleveren en weer oppikken, en ook waarnemerstaken moesten uitvoeren.

Een paar jaar voor de dood van mijn vader in januari 2004 wilde ik meer weten over de man waarnaar ik was vernoemd, en dus heb ik mijn vader gevraagd naar alle gegevens die hij toen nog wist. Gelukkig had hij tot vlak voor zijn overlijden een heel goed geheugen, dus ik kreeg van hem veel informatie. Ook was er in de schoenendoos met oude foto's een mapje "John Alfred Plumb", dus daar zat ook veel waardevolle info in. Ik heb geprobeerd meer over de voor mij toen onbekende John Alfred te weten te komen, maar helaas is mij dat voor mijn vaders overlijden niet gelukt.

Een aantal jaren later lukte het via de vrouw van een zoon van mijn neef, die in Londen woont, om meer te weten te komen over John. Zij had ontdekt dat John op 14 mei 1940 was neergeschoten in de buurt van Lille. Zij vond de begraafplaats waar het graf van John was! Dat was bijzonder nieuws, en in september van dit jaar hebben we de stap genomen om dat graf te bezoeken. Het graf ligt op een begraafplaats in St.André lez Lille, een voorstadje van Lille.



Op de begraafplaats van St. André is een apart stuk voor slachtoffers van de eerste wereldoorlog, waarvan ongeveer 60 graven staan, meestal Engelse militairen die rond 1918 zijn omgekomen. Een klein stukje daarvan is gewijd aan overledenen uit de 2e wereldoorlog. Daar ligt John Alfred Plumb ook begraven.

Op een forum (rafcommands.com) vond ik de informatie dat John Plumb samen met Leonard John Oldacres "from No. 4 Sqn (base at Lille-Ronchin ALG) were practising circuits at Lille-Bondues airfield when the pair of Lysander was attacked and shot down by Bf-109Es from 2(J)./LG2 (Oblt Friedrich von Wangerow and Lt Werner TISMAR) at about 10 o’clock. Hurricanes from No. 87 Sqn based at Bondues took off and pursued the Bf-109s, and Oblt von Wangerow was shot down and crashed near St Amand. The two air gunners were LACs Clarence BUTTERILL and Ronald James THORNTON. I’ve never been able to determine the composition of the two crews. It seems one of the Lysanders crashed in the Fives area in Lille, and I can only presume the other crashed in or near St André. This would explain why the 4 airmen are buried in St André cemetery. No. 4 Squadron for May records were lost."


Aanvulling van 23 oktober 2010: ik kreeg van de vrouw van mijn achterneef uit Engeland, waar ik ook de eerste informatie over John Alfred van gekregen had, een mailtje met de geboortedatum van John Alfred Plumb. Die had ze in een stamboom van de familie Harman in Engeland gevonden. Zijn geboortedatum is 19 september 1919, dus hij was een jaar jonger dan mijn vader. Hij was dus 20 jaar toen hij overleed. Ze had er ook een foto bij gevonden, die waarschijnlijk van net voor zijn overlijden is.

Aanvulling van 24 oktober 2010: bij het zoeken naar gegevens over de familie van John Alfred Plumb ontdekte ik dat zijn zuster Linda Elsie in 1938 is getrouwd met tandarts Archibald Oliver Bridges. Zij kregen een dochter: Sally Ann Bridges, die is getrouwd met Roger John Winslet. En dit stel kreeg ook een dochter: Kate (Elizabeth) Winslet, de actrice van o.a. de film Titanic. Dus de broer van Kate's oma van moederskant is John Alfred Plumb! En wat ik ook nog uitvond: de naam Alfred kwam uit Zweden. John Alfred's moeder had de naam Lidman als achternaam, en haar vader was een immigrant uit Zweden met de naam Alfred Lidman (1860-1922).

2 opmerkingen:

  1. Mooi stukje! En daar staat ie dan ook, J.A. Plump.
    Goed dat je begonnen bent met schrijven. Ga ik ook bij jou spelfouten corrigeren... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen